آنچه در این مقاله می خوانید
    طرح توجیهی زراعت و خرید تضمینی چوب (از کشاورزان متقاضی)

    کارخانجات گروه صنعتی نوین چوب خوزستان شامل خطوط تولید MDF با روکش ملامینه، سوپر هایگلاس، MDF سینکرونایز ، صفحه کابینت، کاغذ دکوراتیو، چسب، رزین، پارکت و...با اشتغال و استخدام بیش از 800 نفر نیروی مستقیم از سال 85 در اهواز به مدیریت عامل آقای علی حمدانی تاسیس و راه اندازی شد.

    بدیهی است مواد اولیه مورد نیاز همه خطوط تخته فشرده بعنوان ماده اصلی تولید ام دی اف می باشد و برای تولید این محصول کلنگ زنی ساخت کارخانه ای به مساحت 15هکتار و سرمایه گذاری بیش از 50 میلیون یورو در سال 98آغاز شد که با شروع به کار این کارخانه بیش از 1000 نفر نیرو مشغول به کار خواهند شد.

    مواد اولیه کارخانه تولید تخته فشرده چوب درختان به اصطلاح تنه سفید می باشد این درختان اعم از درختان میوه، گردو، صنوبر و اوکالیپتوس خواهد بود.

    ظرفیت اسمی خط تولید تخته فشرده روزانه 500 تن می باشد و قطعا برای تامین این میزان چوب می بایست در اراضی زیادی با وسعت فروان کشت درخت به منظور برداشت چوب داشت.

    با توجه به تحقیقات گسترده مجموعه های علمی و تحقیقاتی تحت نظر سازمان منابع طبیعی؛ درخت اوکالیپتوس از گونه های سریع الرشد و سازگار با آب و هوای استان های جنوبی و جنوب غربی معرفی شده است.

    لذا گروه صنعتی نوین چوب طی قراردادی با اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان؛ از بهمن سال 96 اقدام به کشت نهال اوکالیپتوس در عرصه به مساحت 654 هکتار از اراضی ملی به منظور تامین چوب مورد نیاز کارخانجات خود نموده است.

    از این رو مدیریت شرکت؛ با توسعه و بهره برداری بهینه از نهالستان شهید علوی سلطانی؛ اقدام به تولید و تامین نهال مورد نیاز کشاورزان جهت کشت اوکالیپتوس نمود. و شرکت آمادگی عقد قرارداد خرید تضمینی چوب تولیدی کشاورزان به نرخ مصوب روز می باشد.

    توجیه اقتصادی زراعت چوب


    برای زراعت چوب طبق الگوی پیشنهادی می بایست در هر هکتار 1332 اصله نهال به فواصل 3*3*3 متر کشت گردد.

    بهترین گزینه برای زراعت چوب، درخت اوکالیپتوس گونه "کامالدولنسیس" که گونه ای سریع الرشد و سازگار با اقلیم خوزستان و استان های جنوبی و جنوب غربی می باشد؛ استفاده خواهد شد.

    در صورتیکه عرصه در دست کاشت زمین زراعی بوده و پیش از آن کشت غلات یا صیفی شده است، پیشبینی می شود از هر درخت اوکالیپتوس در صورت نگهداری و مراقبت مناسب در طول دوره 4-5 ساله بین 150 الی 200 کیلو چوب برداشت خواهد شد.

    در حال حاضر نرخ خرید چوب در خوزستان بین 17000 الی 22000 ریال می باشد که با این وجود میزان برداشت چوب بعد از یک دوره 5 ساله از هر هکتار بین 200هزار الی 240 هزار کیلو پیش بینی می شود و با احتساب نرخ امروز درآمد حاصل از فروش چوب هر هکتار بیش از 4 میلیارد ریال خواهد بود.

    این درآمد تقریبا 4 برابر کشت گندم و بیش از 2 برابر کشت شلتوک می باشد.لذا قطعا زراعت چوب یک زراعت پردرآمد و سودده است و قابل مقایسه با دیگر زراعت ها نمی باشد.

    ضمنا از سال سوم زراعت چوب می توان به برداشت بذر درختان اقدام نمود که با توجه به ارزش ریالی بذر اوکالیپتوس میتوان از این راه نیز کسب درآمد کرد. امروزه هر 1 کیلو بذر اوکالیپتوس 6 میلیون ریال به فروش می رسد.

    همچنین برای اسانس گیری روغن اوکالیپتوس شرکت های متعددی اقدام به خرید برگ اوکالیپتوس می نمایند که از این راه نیز میتوان کسب درآمد نمود.

    و نیز در سال اول و دوم میتوان بین درختان کشت جو جهت تامین علوفه حیوانات و یا برداشت جو انجام داد.

    از دیگر فواید زراعت چوب میتوان به تامین و تکمیل فضای سبز شهری و همچنین ایجاد تفرجگاه های مردمی و تولید عسل اوکالیپتوس که از مرغوبترین عسل های دارویی می باشد؛ مبادرت ورزید.

    قرارداد خرید تضمینی چوب اوکالیپتوس


    شرکت نوین چوب خوزستان در نظر دارد به منظور تامین چوب مورد نیاز خط تولید تخته فشرده کارخانجات خود؛ اقدام به عقد قرارداد خرید تضمینی چوب به نرخ مصوب روز با کشاورزان علاقمند به زراعت چوب نماید.

         تعهدات شرکت نوین چوب:
    1. تامین نهال به میزان لازم و فروش به صورت اعتباری به کشاورز متقاضی

    2. آموزش، مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه کشت، نگهداری و برداشت چوب

    3. خرید تضمینی چوب برداشت شده توسط متقاضی به نرخ مصوب روز (تحویل درب کارخانه)

    4. همکاری جهت اعطای تسهیلات بانکی به متقاضی در صورت امکان و فراهم بودن شرایط

         تعهدات متقاضی:
    1. ارائه اسناد مالکیتی اراضی در دست کاشت زراعت چوب

    2. کشت نهال طبق  الگوی کشت معرفی شده از سوی شرکت

    3. نگهداری و مراقبت از نهال های کشت شده در طول دوره قبل از برداشت

    4. برش، حمل، بارگیری و تحویل چوب های برداشت شده درب کارخانه نوین چوب

    5. تامین آب مورد نیاز درختان کشت شده

         نکات فنی در زراعت چوب:
    نیاز آبی هر درخت 40 لیتر در هر دوره آبیاری می باشد.

    فواصل آبیاری در تابستان بین 7 الی 12 روز می باشد و در زمستان در صورت بارندگی مناسب نیاز به آبیاری نمی باشد(ماهانه یک دوره در صورت کم بارشی)

    قطر درختان برای برش 20 سانت پیشنهاد می گردد.

    جهش فروش چوب خود می توانید متن "خرید چوب" را مشاهده کنید.

    comments

    آخرین مقالات

     اولین کنگره ملی اقتصاد دانش بنیان و توسعه کارآفرینی

    اولین کنگره ملی اقتصاد دانش بنیان و توسعه کارآفرینی

    اطلاعات بیشتر
    دومین دوره مسابقات فوتسال جام نوین چوب خوزستان برگزار شد

    دومین دوره مسابقات فوتسال جام نوین چوب خوزستان برگزار شد

    اطلاعات بیشتر
    عقد سومین قرارداد طرح بزرگ خرید تضمینی چوب به نرخ روز از کشاورزان خوزستانی

    عقد سومین قرارداد طرح بزرگ خرید تضمینی چوب به نرخ روز از کشاورزان خوزستانی

    اطلاعات بیشتر

    محصولات جدید

    اخبار و رویدادهای مرتبط